Стягнення штрафу за не накрутку підписників в Instagram

 ?Зараз стали дуже модними послуги з просування чи «прокачки» профілей в соціальних мережах, зокрема в соціальній мережі Instgram.

❗️Важливим моментом при отриманні такого роду послуг є укладання правильно складеного договору, оскільки якщо надавач послуги не зможе «прокачати» ваш аккаунт – ви зможете за це стягнути грошову компенсацію!

?Постанова КГС ВС від 07.07.2022 в справі № 910/1801/21
https://reyestr.court.gov.ua/Review/105178962

Суди встановили, що ФОП Синиця В. М. як замовник та ФОП Черкашина А. В. як виконавець уклали Договір, відповідно до якого виконавець зобов’язався надати рекламні послуги шляхом розміщення в особистому профілі в соціальній мережі «Інстаграм» інформаційних / рекламних текстів, відеоконтенту щодо проведення розіграшу, а замовник зобов’язався прийняти якісні, надані в повному обсязі послуги та оплатити їх.

Крім того, за умовами договору виконавець зобов’язався за період проведення розіграшу, зокрема, збільшити кількість підписників на відповідні (резервні) профілі / акаунти (перелік яких надасть замовник), що становитиме не менше 50 000 на кожний профіль / акаунт. Водночас укладення договору ФОП Синицею В. М. (замовник) із ФОП Черкашиною А. В. (виконавець) пов’язане з укладенням основного договору між ФОП Синицею В.М. (виконавець) та ФОП Чучун В.С. (замовник), матеріальним результатом якого визначено збільшення кількості підписників на відповідні (резервні) профілі / акаунти від 50 000 до 55 000 осіб на кожний профіль / акаунт.

Верховний суд зазначив:

?Правова природа договору визначається з огляду на його зміст (а не назву договору). З`ясовуючи зміст правовідносин сторін договору, суди мають виходити з умов договору, його буквального та логічного змісту, з намірів сторін саме того договору, з приводу якого виник спір, а також із того, що сторони правовідносин мають діяти добросовісно.

?Відтак для кваліфікації послуги головним є предметний критерій: предметом договору про надання послуг є процес надання послуги, що не передбачає досягнення матеріалізованого результату, але не виключає можливість його наявності. Якщо внаслідок надання послуги й створюється матеріальний результат, то він не є окремим, віддільним від послуги як нематеріального блага, об`єктом цивільних прав, через що відповідний результат не є обігоздатним сам по собі. Близька за змістом правова позиція міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.01.2022 зі справи № 761/16124/15-ц.

?Водночас у справі, судові рішення в якій переглядаються, судами встановлено, що за умовами Договору виконавець зобовязався за період проведення розіграшу, зокрема, здійснити збільшення кількості підписників на відповідні (резервні) профілі/акаунти (перелік яких буде надано замовником) в кількості не менше 50 000 осіб/підписників на кожний профіль/акаунт. При цьому укладення договору ФОП Синицею В.М. (замовник) з ФОП Черкашиною А.В. (виконавець) повязане з укладенням основаного договору ФОП Синицею В.М. (виконавець) та ФОП Чучун В.С. (замовник), матеріальним результатом якого визначено збільшення кількості підписників на відповідні (резервні) профілі/акаунти в кількості від 50 000 до 55 000 осіб/підписників на кожний профіль/акаунт.

❗️Отже, Договір відповідно до волевиявлення самих учасників спірних правовідносин передбачає, зокрема, досягнення матеріального (індивідуалізованого) результату як наслідок надання рекламних послуг.

?За наведених обставин слушним є посилання скаржника на те, що за своєю правовою природою укладений сторонами спору правочин містить елементи різних договорів. Зміст цього правочину включає в себе як зобовязання з надання послуг, так і зобовязання з виконання робіт.

❗️У постанові обєднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 23.01.2019 у справі № 355/385/17 зазначено, що тлумачення статті 629 ЦК України свідчить, що в ній закріплено один із фундаментів, на якому базується цивільне право – обовязковість договору. Тобто, з укладенням договору та виникненням зобовязання його сторони набувають обовязки (а не лише суб`єктивні права), які вони мають виконувати.

?Встановивши обставини невиконання відповідачем зобовязання, передбаченого Договором зі збільшення кількості підписників на відповідні (резервні) профілі/акаунти (перелік яких буде надано замовником) в кількості не менше 50 000 осіб/підписників на кожний профіль/акаунт, враховуючи принцип свободи договору та обовязковість договору, беручи до уваги те, що ФОП Черкашина А.В. взяла на себе відповідне зобов`язання, проте не виконала його, – місцевий господарський суд дійшов заснованого на законі висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 250 000,00 грн. штрафу, передбаченого пунктом 4.2 Договору.

?Суд апеляційної інстанції, у свою чергу, не врахував: принцип свободи договору, те, що Договір передбачає досягнення матеріального результату як наслідок надання рекламних послуг (проте, такий результат не був досягнутий у звязку з неналежним виконанням відповідачем умов Договору у відповідній частині), а також обовязковість Договору.

?З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції безпідставно скасував законне та обґрунтоване рішення суду першої інстанції в частині задоволення вимоги про стягнення з відповідача 250 000,00 грн. штрафу, передбаченого пунктом 4.2 Договору, що є підставою для скасування постанови суду апеляційної інстанції зі справи у цій частині із залишенням в силі рішення суду першої інстанції.

😎 Потрібна консультація?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *