Як повідомлялося нами раніше у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти народу України Торгово-промисловою палатою України було офіційно засвідчено факт настання обставин непереборної сили з 24 лютого 2022 року.
Таке оголошення має юридичні наслідки, зокрема, вводить в дію норми Податкового кодексу України, щодо звільнення та/або пом’якшення відповідальності у разі не повної, не своєчасної сплати податків і зборів, невчасної подачі звітності, тощо.
Відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Податкового кодексу України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Це означає, що у випадку відсутності у платника можливості своєчасно, в повній мірі виконати податковий обов’язок, у тому числі обов’язок щодо подання звітності, реєстрації податкових накладних, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, тощо, такий платник звільняється від відповідальності.
Однак це не означає, що платник звільняється від податкових зобов’язань. Такі податкові зобов’язання мають бути виконані одразу після припинення дії форс-мажорних обставин.
Крім того, податкові перевірки на час дії обставин непереборної сили не проводяться, а розпочаті – зупиняються.
Варто також звернути увагу і на зміни які зазнав ЗУ “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (Далі – Закон).
Так, відповідно до пункту 9-19 Розділу VIII Закону, тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом 12 місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пунктах 4, 5, 5-1частини першої ст. 4 Закону, а саме:
4 – фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;
5 – особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності;
5-1 – члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах;
мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого пункту 2 частини першої статті 7 цього Закону, щодо таких періодів для таких осіб не застосовується (положення за яким категорії платників, зазначені вище, у разі відстуності доходу (прибутку) були всеодно зобов’язані сплачувати мінімальний страховий внесок).
Пунктом 9-22 Розділу VIII Закону визначено, що тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану, платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.
Відповідно до пункту 9-23 Розділу VIII Закону, встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану.
Документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, розпочаті до 24 лютого 2022 року та не завершені, зупиняються по останній календарний день третього місяця з дня припинення (скасування) воєнного, надзвичайного стану.
😎 Потрібна консультація?